To już pewne: Sieć Piotr i Paweł zmieni logo na SPAR

Autor:
Marcin Kluczyński
2019-10-07 11:32

Sklepy Piotr i Paweł na terenie całej Polski dołączają do międzynarodowego holdingu z wieloletnim doświadczeniem w sektorze detalicznym i będą systematycznie zmieniały logo na SPAR. Po fali kłopotów Piotra i Pawła przejęcie grupy przez zagraniczną spółkę to szansa na utrzymanie sieci delikatesów, które dotąd stanowiły polski kapitał prywatny.

Sieć delikatesów Piotr i Paweł będzie systematycznie zminiała szyldy sklepów na SPAR. / Grafika: Redakcja, Wikimedia Sieć delikatesów Piotr i Paweł będzie systematycznie zminiała szyldy sklepów na SPAR. / Grafika: Redakcja, Wikimedia

Przypomnijmy, że jeszcze kilka miesięcy temu wiele wskazywało na to, że sieć sklepów Piotr i Paweł może podzielić losy innych polskich delikatesów - Alma, które zniknęły z rodzimego rynku w 2017 roku. Sieć Piotr i Paweł założyli w 1990 r. Piotr, Paweł i Eleonora Wosiowie. Problemy finansowe dotknęły firmę jesienią 2017 r. Klienci zderzali się z brakiem towaru na półkach, a dostawcy mieli problem z uzyskaniem należnych płatności. Gdy zrobiło się głośno o poszukiwaniu inwestora dla delikatesów Piotr i Paweł, w 2018 r. bliska kupna firmy Wosiów była portugalska spółka Jeronimo Martins Polska, właściciel sklepów pod marką Biedronka. Portugalczycy dokonali jednak przejęcia zaledwie kilku sklepów, by zamienić je w dyskonty pod własną marką.

Kres zamieszania wokół przejęcia Piotra i Pawła

Przejęciem sklepów Piotr i Paweł zainteresowała się pod koniec kwietnia br. firma Spar Group, która w lipcu br. wystąpiła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z wnioskiem o decyzję w sprawie przeniesienia własności udziałów spółki Grupa Piotr i Paweł sp. z o.o. W międzyczasie wokół przejęcia Piotra i Pawła powstało zamieszanie pomiędzy firmami Spar Group i Spar Polska, które formalnie łączy już tylko nazwa. Spar Group wypowiedział bowiem licencję swojemu dotychczasowemu przedstawicielowi na rynek polski. Spar Polska nie godziło się na używanie tej marki w Polsce utrzymując, że ma do tego wyłączne prawo w kraju nad Wisłą. Sprawy toczyły się przed sądami w Polsce i Holandii. O konflikcie wokół rebrandingu sieci Piotr i Paweł informowaliśmy w materiale Rebranding sieci Piotr i Paweł pod znakiem zapytania?

Ostatecznie, jak wynika z oficjalnego komunikatu przekazanego w ostatnich dniach redakcji TuŁódź.pl, przejęcie sklepów Piotr i Paweł przez Spar Group staje się faktem:

„SPAR GROUP – wyłączny operator licencji SPAR na terenie Polski – sfinalizował umowę przeniesienia własności udziałów spółki Grupa Piotr i Paweł sp. z o.o. Tym samym zrealizowane zostały założenia planu inwestycyjnego i wykonano decyzję UOKiK w sprawie koncentracji sieci” – czytamy w komunikacie Spar Group z 2 października br.

Nowy inwestor informuje, że sklepy Piotr i Paweł dołączą do międzynarodowego holdingu i będą systematycznie zmieniały logo na SPAR. Podjęto już kroki związane z wyciągnięciem polskiej spółki z finansowej zapaści, a plan zakłada rozwój sieci pod nową marką w Polsce.

“Zgodnie z zapowiedziami intensywnie pracujemy nad budową sieci detalicznej SPAR w Polsce, a finalizacja umowy przejęcia udziałów w Grupie Piotr i Paweł to ważny etap dla współpracujących z nami detalistów. Dofinansowaliśmy sieć, aby mogła wykonać założenia postępowania sanacyjnego i przygotowujemy rebranding sklepów. Naszym celem jest, by sieć SPAR osiągnęła w Polsce ponad 150 sklepów do końca 2020 roku” – powiedział Tomasz Syller, dyrektor zarządzający, członek zarządu WASZ SKLEP SPAR.

Rozwój sieci delikatesów pod nową marką

Spar Group jako inwestor wspiera przejętą sieć Piotr i Paweł w spłacie zobowiązań, negocjacji umownych i rozwoju. „Dotychczas podpisano lub odnowiono kontrakty z prawie 300 dostawcami. Zgodnie z planem, w systemie logistycznym będzie wkrótce dostępne ponad 6.500 produktów od prawie 500 dostawców” – informuje firma.

W ramach rozwoju na polskim rynku Spar Group zapowiada m.in. utworzenie nowoczesnego centrum dystrybucyjnego służącego obsłudze detalistów, które ma stanowić uzupełnienie i rozszerzenie potencjału logistycznego dotychczasowej infrastruktury Grupy Piotr i Paweł.

 „Polski rynek detaliczny jest wyjątkowy, gdyż działa na nim bardzo wielu niezależnych detalistów. To dla nas szansa na zbudowanie świetnie działającej sieci partnerskiej, opartej na pełnej dobrowolności współpracy i silnie wspieranej przez międzynarodowego inwestora. Doświadczenie dojrzałych rynków europejskich pokazuje, że konsolidacja jest nieunikniona – a dobry, sprawdzony i wiarygodny partner będzie w niedługiej przyszłości niezbędny dla większości niezależnych właścicieli sklepów ” – dodaje Tomasz Syller.

Dotychczasowi partnerzy sieci sklepów Piotr i Paweł mogą zawrzeć nowe umowy współpracy według standardów obowiązujących w sieci zarządzanej przez WASZ SKLEP SPAR. W tym kontekście nowy inwestor zapewnia o korzystnych warunkach, uwzględniających formaty prowadzenia sklepów pod kątem zapotrzebowania danego partnera, optymalny asortyment produktów i promocje dla klientów.

The SPAR Group Ltd. jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Johannesburgu w RPA. W latach 60. firma stała się wyłącznym master franczyzodawcą SPAR w Republice Południowej Afryki. Obecnie The SPAR Group Ltd. prowadzi działalność również w innych krajach afrykańskich, w tym w Angoli, Zambii, Botswanie, Namibii, Mozambiku, Malawi, Lesotho, Suazi. Spar Group działa również w Irlandii, południowo-zachodniej Anglii i Szwajcarii, a także na Sri Lance.