zamknij

Wiadomości

Potężny kret wydrąży tunel pod Łodzią. Na powierzchni będą wielkie utrudnienia [WIDEO]

Wykonawca tunelu średnicowego w Łodzi, konsorcjum firm Energopol Szczecin i PBDiM Mińsk Mazowiecki, zamówił u producenta, niemieckiej firmy Herrenknecht, dwa ogromne urządzenia drążące. Każde z urządzeń dedykowane jest do innego rodzaju tunelu: dwutorowego i jednotorowego. Przyjrzyjmy się całemu projektowi (pierwszy film), jak działa maszyna drążąca tunel (drugi film) i co o utrudnieniach mówi wykonawca (trzeci film). 

Reklama

Niemiecka firma dostarczała już tego typu urządzenia do budowy II linii warszawskiego metra. Firma wyprodukuje specjalnie na potrzeby łódzkiego projektu nowe urządzenia dostosowane do miejscowych warunków geologicznych.

– Obie tarcze TBM typu EPB są przeznaczone do gruntów zwięzłych i mieszanych. Zaletą tego rozwiązania jest sposób odprowadzania urobku z komory urabiania do komory początkowej za pomocą przenośnika ślimakowego w samej głowicy a następnie przenośnika taśmowego – wyjaśnia Petrow-Ganew, dyrektor sprzedaży na rynki Europy Środkowej i Wschodniej w firmie Herrenknecht.

W Łodzi tunele będą drążone dwojako: szerszy, o średnicy 13 metrów i węższy o średnicy 8,7 m. Pierwszy ma wydrążyć jeden tunel o długości 3 km, drugi cztery tunele o łącznej długości 4,5 km. Maksymalną głębokość drążenia - 22 metry - przewidziano na odcinku pod ul. Ogrodową.

– Tarcze różnią się nie tylko wielkością ale także napędem głównym tarcz. TBM o większej średnicy będzie napędzany silnikami elektrycznymi zaś tarcza mniejsza silnikami hydraulicznymi – dodaje Dymitr Petrow-Ganew.

Projekt i budowa tunelu średnicowego w Łodzi to inwestycja, której wartość wynosi 1,59 mld zł brutto. Planowane zakończenie budowy to 2021 rok.

Kluczowym miejscem budowy generującym największe utrudnienia w ruchu miejskim będzie okresowe zamknięcie skrzyżowania ulic Zielona/Kościuszki/Zachodnia. Tam właśnie, pod ziemią  na dwóch poziomach, planuje się budowę jednej z dwóch stacji. Choć sam tunel będzie drążony przez specjalne maszyny pracujące bezpośrednio pod ziemią, to jednak budowa stacji wymaga prac odkrywkowych. Oznacza to czasowe zamknięcie skrzyżowania i wycofanie z ruchu obiema ulicami komunikacji tramwajowej oraz objazdy dla ruchu kołowego. 

Jak podkreśla wykonawca, wszystkie plany robót i harmonogram zmian w ruchu miejskim są uzgadniane z włodarzami miasta. Na dziś nie ma jeszcze precyzyjnych ustaleń od kiedy i na jak długo kluczowe skrzyżowanie będzie zamknięte. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem zakończenie całej inwestycji planowane jest na koniec 2021 roku.

Oceń publikację: + 1 + 188 - 1 - 14

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tulodz.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert TuŁódź

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tulodz.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na kandydata którego komitetu wyborczego zagłosujesz w wyborach do Parlamentu Europejskiego?







Oddanych głosów: 1181