Reklama

Znamy program 9. edycji Festiwalu Transatlantyk!

Autor:
k.s.
2019-07-05 00:17 Aktualizacja: 2019-07-05
wydarzenie
2019-07-12 (10:00)
-
2019-07-19 (22:00)

Poznaliśmy program Festiwalu Transatlantyk, który wkrótce rozpocznie się Łodzi w swej 9-ej już odsłonie.

Znajdę Cię - Fot. Witold Baczyk Znajdę Cię - Fot. Witold Baczyk

200 znakomitych filmów, spotkania z wybitnymi twórcami z całego świata, 50 polskich premier, wyjątkowe seanse w ramach Kina Łóżkowego i Kina Kulinarnego, debaty i warsztaty, master classes Arturo Ripsteina, Marthy Coolidge i Wojciecha Marczewskiego, prestiżowe nagrody oraz jedyny na świecie konkurs natychmiastowej improwizacji.  12 lipca (piątek) w Łodzi rozpoczyna się 9. Festiwal Transatlantyk, który potrwa tydzień - do 19 lipca.

Motywem przewodnim tegorocznej, już 9. edycji Transatlantyku jest „Lądowanie na Księżycu i inne zawieszone sny”. Mija dokładnie 50 lat od zakończonej sukcesem, historycznej misji Apollo 11. Możemy wspólnie zastanawiać się, jakie marzenia, sny i śmiałe projekty poruszają naszą zbiorową wyobraźnię dziś? Czy faktycznie mamy jeszcze odwagę by marzyć? Co nas inspiruje, jakich nowych lądów szukamy i do jakich światów tęsknimy? Starannie wybrane filmy będą pomocą, by otwierać dyskusje zarówno o wielkich projektach cywilizacyjnych współczesnego świata, jak też o intymnych pragnieniach i prywatnych próbach szukania innych światów.

Polska premiera hollywoodzkiego filmu „Znajdę Cię” („I’ll Find You”, reż. Martha Coolidge) przewidziana została w trakcie Gali Otwarcia w piątek 12 lipca w EC1 Łódź - Miasto Kultury na inaugurację Festiwalu. W filmie obok gwiazd pokroju Stellana Skarsgårda, Leo Sutera, Adelaide Clemens czy Connie Nielsen, widzowie zobaczą znakomitych polskich aktorów: Małgorzatę Kożuchowską, Agatę Buzek, Jacka Braciaka czy Marcina Czarnika. Film jest opowieścią o romantycznej miłości Rachel Rubin i Roberta Pułaskiego, wystawionej na próbę przez koszmar II wojny światowej. Zdjęcia do niego powstały w dużej części w Łodzi, a muzykę skomponował Jan A.P. Kaczmarek. Kolejne filmy otwarcia:  12 lipca - „Niewidoczne życie sióstr sióstr Gusmão” („A Vida Invisível de Eurídice Gusmão”, reż. Karim Aïnouz) – uhonorowane Nagrodą Główną w sekcji „Un Certain Regard” podczas ostatniego festiwalu w Cannes. Rio de Janeiro lat 50. - historia wchodzących w dorosłość sióstr Guidy i Euridice Gusmão, które rozdzielone podejmują wszelkie wysiłki, by się odnaleźć. Trzeci film - niezwykłe „Jaskółki nad Kabulem” (Les hirondelles de Kaboul”, w reżyserii. Zabou Breitman, Eléa Gobbé-Mévellec) - tytuł pokazywany w tym roku m.in. na festiwalu w Cannes. Niezwykła, poruszająca historia - animacja przedstawia mieszkańców tytułowego miasta, którzy próbują nie stracić nadziei w okrutnej rzeczywistości zrujnowanego Kabulu.

NOWE KINO
Jedna z 35 premier, która będzie miała miejsce podczas Transatlantyku w konkursie Nowe Kino to film „Tam gdzieś musi być niebo” („It Must Be Heaven”) którego reżyser Elia Suleiman otrzymał w Cannes nagrodę specjalną. Filmy prezentowane w tej sekcji stanowią wybór najciekawszych premier z całego świata, włącznie z filmami, które otrzymały nagrody na najważniejszych festiwalach: w Wenecji, Cannes, Berlinie, Locarno, czy Sundance. Filmy prezentowane w Nowym Kinie powalczą o unikalną Transatlantyk Distribution Award. Nagroda będzie przeznaczona na wsparcie dystrybucji zwycięskiego tytułu w polskich kinach. O tym, który film wygra, jak zwykle, już tradycyjnie, zdecydują widzowie festiwalu w plebiscycie publiczności.

Swą nagrodę w tej sekcji przyzna również Jury Młodych Krytyków złożone z laureatów konkursów krytyczno-filmowych Festiwalu Kamera Akcja.

W konkursie Nowe Kino widzowie zobaczą też inne  filmy, które swoje premiery światowe miały na zakończonym niedawno festiwalu w Cannes. M.in.: „Sybillę” („Sibyl”, reż. Justine Triet) - przewrotną historię terapeutki z problemami, która chciałaby powrócić do swoich młodzieńczych pasji i pisać. Za temat książki obiera życie i problemy jednej ze swoich pacjentek oraz „Ninę Wu" („Juo ren mi mi”) - ostatni film niezwykle utalentowanego twórcy z Tajwanu - Midiego Z. To znakomity thriller psychologiczny, który ukazuje historię aktorki, tytułowej Niny Wu, jej drogę do sukcesu i wszelkie trudności, z jakimi musi się borykać w okrutnym świecie show-biznesu. Pokaz odbędzie się we współpracy z Azjatyckim Festiwalem Filmowym Pięć Smaków.

KONKURS POLSKICH KRÓTKICH METRAŻY
W sekcji krótkiego metrażu prezentowane są najlepsze krótkie formy filmowe zrealizowane w ciągu ostatnich dwóch lat. Do ścisłego finału tegorocznej edycji weszło 28  filmów, w tym: 5 dokumentów, 6 animacji i 17 fabuł. Krótkometrażowe filmy oceniać będzie międzynarodowe jury w składzie: Paweł Borowski - reżyser, którego debiutancki tytuł "Zero" miał międzynarodową premierę na festiwalu w Rotterdamie i nominowany był do Orła w kategorii Odkrycie Roku, a najnowszy film “Ja teraz kłamię” zostanie pokazany podczas Festiwalu; Neil Young - brytyjski krytyk filmowy i kurator; oraz Edvinas Puksta - krytyk filmowy i selekcjoner Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Tallinie. Zwycięzca sekcji otrzyma Złotą Arkę za najlepszy film krótkometrażowy oraz 10 tysięcy złotych, zaś laureaci drugiej i trzeciej nagrody dostaną, odpowiednio, 7 i 5 tysięcy złotych.

ZBLIŻENIA
W ramach tej sekcji zaprosimy widzów na 4 retrospektywy:

ZBLIŻENIE: ARTURO RIPSTEIN
Pierwsza z nich zaprezentuje filmy największego meksykańskiego reżysera Arturo Ripsteina, współpracownika i przyjaciela Luisa Buñuela. Festiwalowi widzowie zobaczą trzy filmy mistrza: „Karmazynową głębię” („Profundo Carmesí”), która została uhonorowana aż 6 nagrodami Ariel, zwanymi meksykańskimi Oscarami oraz nagrodą za scenariusz podczas festiwalu w Wenecji, inspirowany historią antycznej Medei dramat „Takie jest życie” („Así es la vida...”) i czarną komedię „Zgubę mężczyzn” („La perdición de los hombres”) - aż 3 nagrody na festiwalu w San Sebastian, w tym za scenariusz oraz  nagrodą FIPRESCI dla reżysera.

FIPRESCI PLATINUM AWARD – ARTURO RIPSTEIN
W trakcie Festiwalu Transatlantyk Ripstein odbierze prestiżową nagrodę FIPRESCI Platinum Award 94, przyznawaną wybitnym reżyserom filmowym, którzy zapisali się w historii światowego kina. Transatlantyk jest jednym z dwóch festiwali filmowych na świecie, gdzie wręczana jest ta jubileuszowa nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI. Jej uroczyste wręczenie nastąpi podczas Gali Otwarcia Festiwalu.

ZBLIŻENIE: WOJCIECH MARCZEWSKI
Urodzony w Łodzi reżyser to jeden z najbardziej niezwykłych twórców filmowych w Polsce. Istotnym tematem jego filmów jest walka ze zniewoleniem – przez system polityczny, przeszłość lub własne niewłaściwe wybory.

W ramach retrospektywy zaprezentujemy wszystkie filmy kinowe znakomitego, urodzonego w Łodzi reżysera: „Zmory”, jeden z najbardziej spektakularnych debiutów w polskim kinie, nagrodzony m.in. w San Sebastian i w Gdyni; „Dreszcze”, opowieść o dorastaniu w epoce stalinizmu, uhonorowaną m.in. Srebrnym Niedźwiedziem w Berlinie; legendarną i zrealizowaną w Łodzi „Ucieczkę z kina Wolność” z fenomenalną rolą Janusza Gajosa jako cenzora z wyrzutami sumienia (nagrodzoną m.in. Złotymi Lwami, Złotą Kaczką i Złotą Taśmą) oraz adaptację powieści Pawła Huelle – „Weiser", w której Wojciech Marczewski po raz kolejny podejmuje temat dojrzewania i piętna, jakie odciska przeszłość. Widzowie zobaczą także dwa filmy telewizyjne Wojciecha Marczewskiego: „Klucznika” oraz „Czas zdrady”. Wojciech Marczewski będzie gościem Festiwalu Transatlantyk, a spotkania z nim, jego aktorami oraz współpracownikami, będą ważną częścią wydarzeń towarzyszących pokazom filmowym.

GWIAZDA WOJCIECHA MARCZEWSKIEGO W ŁÓDZKIEJ ALEI SŁAW
W ramach Transatlantyku 13 lipca (sobota) o godz. 12.00 w łódzkiej Alei Sław przy Piotrkowskiej 70 odsłonięta zostanie gwiazda tego wybitnego reżysera, scenarzysty i pedagoga. Gwiazdę Wojciecha Marczewskiego ufundowało Miasto Łódź w ramach projektu Łódź Miasto Filmu UNESCO, a jej odsłonięcie jest wspólnym projektem Festiwalu oraz Narodowego Centrum Kultury Filmowej. Bezpośrednio po ceremonii widzowie zostaną zaproszeni na masterclass z reżyserem, który odbędzie się w Club 77.

ZBLIŻENIE: ASIF KAPADIA
Jeden z najciekawszych dziś twórców dokumentalnych na świecie - Asif Kapadia, jak nikt potrafi łączyć liczne materiały archiwalne (często nie pokazywane wcześniej) w fascynujące i współczesne opowieści.

Widzowie Transatlantyku mogą zobaczyć, co jest sytuacją bez precedensu, wszystkie trzy części jego hipnotyzującej trylogii o ikonach popkultury, sławie i fatum –  „Diego”, „Sennę” i „Amy”. Film „Diego”, który miał swoją światową premierę w maju w Cannes zachwycił widzów i zapewne powtórzy bezprecedensowe sukcesy frekwencyjne oraz kasowe dwóch poprzednich części trylogii. Złożony został z wyszperanych materiałów archiwalnych i jest niezwykle fascynującą opowieścią o Diego Maradonie – genialnym piłkarzu, bożyszczu kobiet, ale też i… zakładniku neapolitańskiej mafii. Kapadii udało się porozmawiać ze swoim bohaterem, co dodaje dodatkowej głębi filmowi. Widzowie Transatlantyku zobaczą również „Sennę”, wnikliwy i zaskakująco niejednoznaczny portret Ayrtona Senny, trzykrotnego mistrza świata Formuły 1. Film po premierze stał się najbardziej dochodowym brytyjskim dokumentem wszechczasów. Zarobił grubo ponad trzy miliony funtów - aż do czasu, kiedy jego rekord pobił… kolejny film Kapadii – „Amy”, czyli historia charyzmatycznej, uwielbianej, obdarzonej muzycznym geniuszem, a jednocześnie nieprzystosowanej do współczesnego świata i osaczonej przez media piosenkarki - Amy Winehouse. To najgłośniejszy dotychczas i obsypany nagrodami – w tym Oscarem – dokument reżysera, który zamknie jego retrospektywę.

ZBLIŻENIE: ALEKSIEJ GERMAN (ojciec)
Aleksiej German jest bodaj najbardziej niedocenionym z największych reżyserów rosyjskich. Bohater czwartej retrospektywy to prawdziwy wizjoner kina, twórca który posługuje się własnym, unikalnym językiem. Na Festiwalu widzowie mogą zobaczyć wszystkie filmy tego kultowego reżysera, zaczynając od „Siódmego towarzysza” („Sedmoy sputnik”), w którym German opowiada o starszym generale carskiej armii, zamkniętym w areszcie wraz z innymi reprezentantami dawnego ustroju, poprzez „Dwadzieścia dni bez wojny” („Dvadtsat dney bez voyny”), a więc fabularyzowaną wersję wspomnień Konstantina Simonowa - słynnego radzieckiego korespondenta z frontów II wojny światowej, aż po film „Mój przyjaciel Iwan Lapszyn” („Moy drug Ivan Lapshin”) - impresyjny portret ZSRR lat 30., widziany oczami dziecka. Organizatorzy zaproszą widzów także na „Trudno być bogiem” („Trudno byt bogom”), który jest adaptacją futurystycznej powieści braci Strugackich pod tym samym tytułem i jednocześnie jednym z najbardziej sugestywnych i sensualistycznych obrazów ludzkiej degradacji, jakie można znaleźć w kinie. Także „Próbę wierności” („Proverka na dorogakh”) - realistyczny, pozbawiony heroizmu obraz o partyzantce II Wojny Światowej. Retrospektywę zakończy najważniejszy film Germana – „Chrustaliow, samochód!” („Khrustalyov, mashinu!”), nominowany do Złotej Palmy w Cannes. To opowieść pokazująca nastrój schyłkowego stalinizmu, ukazanego jako dezorientujący labirynt, wypełniony rozkładem, paranoją i groteskowymi postaciami współtworzącymi okrutny system.

HISTORIE KINA: INNE ŚWIATY
Lubiana przez widzów Festiwalu sekcja -„Historie kina”, w ramach której pokazane zostaną znakomite filmy należące do kanonu klasyki filmowej, kolejny raz zabierając widzów w podróż po historii X Muzy. Motyw przewodni tej części programu w tym roku to “Inne światy.”
“Prezentowane filmy tematycznie krążyć będą wokół poszukiwania lepszych światów (także tych prywatnych, w które uciekają bohaterowie), rozmaitych prób zmiany

rzeczywistości oraz pytania o to, co dzisiaj miałby znaczyć nowy wspaniały świat” - tak o sekcji “Historie kina” mówi Joanna Łapińska, Dyrektor Programowa Festiwalu Transatlantyk.

W programie „Historii kina” pokazanych będzie 13 starannie wyselekcjonowanych filmów zrealizowanych pomiędzy latami 60. a początkiem bieżącej dekady. W tym m.in. film „Życie rodzinne” Krzysztofa Zanussiego, który będzie również gościem Festiwalu. Widzowie będą mieli okazję spotkać się z tym wybitnym, świętującym w tym roku 80. urodziny oraz 60. rocznicę debiutu reżyserskiego twórcą. „Życie rodzinne” to słodko-gorzka wiwisekcja relacji między pokoleniem przedwojennych kapitalistów (ojca i ciotki), mieszkającą z nimi córką Bellą i synem Ziemowitem, próbującym odciąć się od rodziny młodym inżynierem pracującym na Górnym Śląsku. W ramach „Historii kina” zobaczymy też takie klasyki kina, jak m.in.  „I raz, i dwa” („Yi yi”, reż. Edward Yang) - ostatnie dzieło mistrza tajwańskiej Nowej Fali - majestatyczną, lecz bezpretensjonalną opowieść o roku z życia mieszkającej w Tajpej kilkupokoleniowej rodziny. Wielowarstwowe i zachwycające emocjonalną głębią oraz precyzją kompozycji obrazu arcydzieło - jeden z najbardziej cenionych filmów XXI wieku. Zobaczyć też będzie można kultowego już „Taksówkarza” („Taxi Driver”) Martina Scorsese, nagrodzoną Złotą Palmą w Cannes opowieść o weteranie wojny w Wietnamie, który chciałby odnaleźć się po powrocie do kraju. Ponieważ cierpi na bezsenność, zatrudnia się jako nowojorski taksówkarz, pracujący głównie nocą. Wzmaga to tylko jego paranoiczne odczucia, że świat przesiąknięty jest moralna zgnilizną.

TRANSATLANTYK KINO KULINARNE
W programie sekcji niezwykle lubianej przez widzów pokazane zostaną filmy tematycznie związane ze sztuką kulinarną i około-kulinarną - to produkcje poświęcone sztuce gotowania i jedzeniu,  jak też osobiste, a przez to fascynujące historie życia wielkich gwiazd z kulinarnego świata. Kino Kulinarne jest połączeniem dwóch składników: idei slow food, zdrowego odżywiania i przywiązania do jakości żywności oraz idei spokojnego, niespiesznego spotkania i rozmowy. Trzeba przy tym dodać, że Kino Kulinarne to autorski cykl Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie, zaś Transatlantyk ma wyłączność na jego prezentację w Polsce i jest jednym z dwóch festiwali filmowych na świecie, który współpracuje z Berlinale Kulinarisches Kino. Nad programem tego cyklu już od 9 lat czuwa Thomas Struck twórca i wieloletni kurator tej sekcji na Berlinale. W tegorocznym Kinie Kulinarnym zobaczymy filmy: „Nasze miejsce na ziemi” (“The Biggest Little Farm”, reż. John Chester), „Soufra” (reż. Thomas A. Morgan), „Bóg w każdym ziarnku” („Y En Cada Lenteja Un Dios”, reż. Miguel Ángel Jiménez),  „Ogień: kuchenne (r)ewolucje” („The Heat: A Kitchen (R)evolution”, reż. Maya Gallus) oraz „Wielkie otwarcie” („Big Night”), reż. Campbell Scott, Stanley Tucci).

KINO ŁÓŻKOWE VOX
Jedno z ulubionych miejsc widzów Transatlantyku to kilkadziesiąt wygodnych łóżek z baldachimami stojących w łódzkim Pasażu Schillera. Zdaniem wpływowego serwisu BuzzFeed ten autorski projekt Festiwalu to jedno z 10 najwspanialszych plenerowych kin świata – łączy w sobie rozmach pokazu dla kilkuset osób z niemal domową, przytulną atmosferą projekcji. W Kinie Łóżkowym VOX w tym roku widzowie zobaczą takie m.in. filmy, jak  „120 uderzeń serca” („120 battements par minute”) Roberta Campillo, „Jackie Brown” Quentina Tarantino, „Lato” (“Leto”) Kirilla Serebrennikova, „Dziedziczki” („Las herederas”) Marcelo Martinessiego, „Fugę” („Fugue”) Agnieszki Smoczyńskiej czy “Kafarnaum”  (“Cafarnaúm”) Nadine Labaki.

FILMOWY KLAN URWISÓW
Sekcja Festiwalu Transatlantyk adresowana specjalnie do najmłodszych kinomanów cieszy się każdego roku wielką popularnością. Porusza wyobraźnię, wzrusza, cieszy, inspiruje - nie tylko starannie wybranymi filmami, ale i warsztatami. Najlepsze filmy wyselekcjonowane specjalnie dla młodych widzów oraz polskie premiery filmów dla dzieci. Podczas 9. edycji Festiwalu mali widzowie obejrzą m.in. „Basię 2” (reż. Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz) - animację o najnowszych przygodach przebojowej pięciolatki, najczęściej nagradzany film dla dzieci sezonu 2018/2019 – „Mamy talent” („Los Bando”, reż. Chritian Lo) - szalone, muzyczne kino drogi z Norwegii i pokazujące potężną siłę przyjaźni „Robaczki z zaginionej dżungli” („Minuscule-Les mandibules du bout du monde”, reż. Hélène Giraud, Thomas Szabo) - film, który udowodnił, że dla chcącego (robaczka) nic trudnego – choćby to „nic trudnego” oznaczało także ratowanie lasów deszczowych.

KALEJDOSKOP, KINO NOCĄ: JEDEN, SEZON, TME POLÓWKA: KOSMOS
W sekcji "Kalejdoskop" zobaczymy filmy, które odbijają rzeczywistość dzisiejszego świata i dzisiejszego kina; nowe, wartościowe tytuły, przedpremierowo prezentowane na Transatlantyku. W ramach sekcji pokażemy filmy takie, jak „PJ HARVEY. A Dog Called Money” Seamusa Murphy’ego, „Obrazy bez autora” („Werk ohne Autor”) Floriana Henckela von Donnersmarcka, „Ustrzelić mafię” („Shooting the Mafia”) Kim Longinotto, czy „Synonimy” („Synonymes”) Nadava Lapida.

Kino nocą - sekcja przygotowana specjalnie z myślą o widzach, którzy uważają, że dobre kino jest lepsze od snu. Jej motyw przewodni tego roku to - „Jeden”: jeden niefortunny krok, jedno przegapione metro, jeden dzień…  W ramach pokazów każdy nocny marek będzie mógł zobaczyć m.in. filmy ), „The Boys” (reż. Dan Trachtenberg), „Jednym cięciem” („Kamera o tomeru na!”, reż. Shin'ichirô Ueda, czy „Gangster, glina i diabeł” („The Gangster, The Cop, The Devil”, reż. Won-Tae Lee) - ten ostatni przyjedzie prosto z Cannes.

Sezon to przegląd najciekawszych premier sezonu 2018/19 w polskich kinach. Od głośnych, oscarowych produkcji, jak „Green Book” Petera Farelly’ego, „Faworyta” („The Favourite”) Yorgosa Lanthimosa, czy „Roma” Alfonso Cuarona, przez nagrodzone w Cannes: „Złodziejaszki” („Manbiki Kazoku”, reż. Hirokazu Kore-eda)  i „Dogman” Matteo Garrone, po filmy polskich twórców, o których wiele mówiło się̨ w ostatnich miesiącach („Monument” Jagody Szelc czy „Córka trenera” Łukasza Grzegorzka).

Tradycyjnie już, współpracując z Letnim Festiwalem Filmowym TME Polówka Organizatorzy Festiwalu zaproszą w każdy letni piątek do kina plenerowego EC1 na pokazy filmów, których motywem przewodnim jest w tym roku „Kosmos”. W sekcji znajdą się takie klasyki, jak „Obcy – decydujące starcie” („Aliens”) Jamesa Camerona czy „Solaris” Stevena Soderbergha, a także „Marsjanin” („The Martian”) Ridleya Scotta.

EDUKACJA
Festiwal Transatlantyk to nie tylko pokazy filmowe, lecz i bogaty repertuar dostępnych i bezpłatnych wydarzeń towarzyszących: paneli dyskusyjnych, spotkań z profesjonalistami, wykładów, debat, czy warsztatów. Szeroka oferta edukacyjna Transatlantyku poświęcona jest tak tematom branżowym – porusza zagadnienia z obszaru produkcji filmowej i developmentu – jak też ważkim zagadnieniom społecznym, a w jej ramach odbędą się tego roku:

MASTER CLASSES
W ramach 9. edycji Festiwalu bohaterami Master Class będą: Arturo Ripstein, Wojciech Marczewski i Martha Coolidge.

SALON TRANSATLANTYK – DEBATY RAFAŁA WOSIA
W kawiarni Szykier Coffee&Bistro, zaprzyjaźnionym z Festiwalem, odbędą się trzy spotkania, podczas których dziennikarz Tygodnika Powszechnego - Rafał Woś  i  zaproszeni goście oraz widzowie Festiwalu będą zastanawiali się nad marzeniami, które współcześnie poruszają społeczną wyobraźnię. W debacie zatytułowanej „Marzenie o dobrobycie dla wszystkich, czyli o tym, czy nowoczesna teoria pieniądza (MMT) oraz bezwarunkowy dochód podstawowy mogą zmienić nasz świat?” wezmą udział: dr Iwo Augustyński i dr Maciej Szlinder. O „Marzeniu o postępie w służbie człowiekowi, czyli czy roboty mogą pracować nie ‘zamiast nas’ lecz ‘dla nas’” Rafał Woś podyskutuje z dr Grzegorzem Lindenbergiem, zaś w towarzystwie prof. Andrzeja Szahaja dziennikarz wraz z festiwalową publicznością będą zastanawiać się nad „Marzeniem o Europie. Kto ukradł zwykłym ludziom sen o wspólnocie?”.

DEBATA FESTIWALU MŁODYCH KRYTYKÓW FILMOWYCH KAMERA AKCJA
Hasło Bliskie spotkania trzeciego stopnia. Czy twórcy i krytycy mówią innymi językami? będzie punktem wyjścia do dyskusji poświęconej sposobom komunikacji twórców i krytyków, ale też dystrybutorów i programerów festiwalowych. Wspólnie będziemy się zastanawiać, czy zderzenie każdej z tych grup jest skazane na konflikt? Jak wyglądałaby wymarzona współpraca? W rozmowie wezmą udział reżyserzy i krytycy - laureaci Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja.

WYKŁADY UNIWERSYTETU SWPS
Wykłady zróżnicowane tematycznie, oscylujące wokół filmu i marzeń będą odbywały się w komfortowej przestrzeni Kina Łóżkowego VOX, ocienionej szerokimi baldachimami i umożliwiającej uczenie się w pozycji leżącej. Czy wykłady muszą być nudne? Kto to powiedział? Akurat te, przygotowane przez ekspertów związanych z Uniwersytetem SWPS, zapowiadają się arcyciekawie! „Projektowanie jako tworzenie świata”, „Filmoterapia – kino vs. nasze marzenia” czy „Rozsadzić kanon! O kinie polskim młodej generacji” to jedynie niektóre tematy, jakie poruszone zostaną tego roku.

KONKURS „CAPTURING FREEDOM 2019”
Na Transatlantyku pokazane zostaną cztery filmy, które zwyciężyły w konkursie organizowanym przez Festiwal we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza. Tegoroczna edycja skupiła się na sile oddziaływania kina na odbiorców i na jego społecznym wymiarze. Jury wraz z internautami wybrało czworo laureatów z ponad 300 filmów z całego świata nadesłanych na konkurs. Widzowie Festiwalu zobaczą: „NSC” (reż. Akim Dolinsky, Izrael, 2019), „What Else Needs to Happen?” (reż. Marie Lavis, Francja, 2018),  „Short Changed” (reż. Zoë Hutber, Wielka Brytania, 2018), oraz „Fever”(reż. Rafael Romero Peña, Holandia, 2019), które zwyciężyło w konkursie internetowym.  

MIĘDZYNARODOWY KONKURS KOMPOZYTORSKI TRANSATLANTYK INSTANT COMPOSITION CONTEST™
Muzyczną odsłonę Festiwalu czynią nie tylko widowiskowe, muzyczne Gale Otwarcia i Zamknięcia, ale również jedyny na świecie konkurs improwizacji natychmiastowej, pozwalający uczestnikom spontanicznie prezentować muzyczne interpretacje formy wizualnej oraz zderzenie swojej twórczości z obrazem i reakcją widzów. To także popis niezwykłej wyobraźni muzycznej, opanowania i biegłości technicznej. W tym roku konkurs odbędzie się w dniach 18 lipca w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi. Łodzianie będą mieli okazję wziąć udział w jedynym w swoim rodzaju konkursie muzyki improwizowanej tworzonej do filmu. Wstęp na wydarzenie jest, jak zwykle, wolny.

Nagrody Transatlantyk Instant Composition Contest™ wręczone będą 19 lipca 2019 r. W czasie uroczystej Gali Zamknięcia Festiwalu.

WYDARZENIA BRANŻOWE
Kolejny raz podczas Festiwalu Transatlantyk odbędzie się Lodołamacz - warsztaty skierowane do osób z branży filmowej, które mają na swoim koncie pierwsze doświadczenia w rozwijaniu projektów filmowych. W tej edycji Lodołamacz poświęcony będzie kluczowym działaniom na etapie developmentu, tak literackim, jaki i „producenckim”. W trakcie warsztatów rozmawiać będziemy też o  rozwijaniu projektów z zagranicznymi partnerami i o możliwości korzystania z zachęt finansowych dla rynku audiowizualnego. Zaś podczas spotkania z cyklu „Kobiety w filmie”, który poprowadzi m.in. praktyk z branży i coach Dorota Piekarczyk, uczestniczki wymienią się doświadczeniami, porozmawiają o napotykanych w zawodzie filmowca wyzwaniach i wspólnie popracują nad pomysłami oraz propozycjami działań wspierających kobiety w filmowym świecie.

PARTNERSTWA I WSPÓŁPRACE
Ważnym elementem każdego Festiwalu Transatlantyk są twórcze, inspirujące współprace z wieloma lokalnymi oraz ogólnopolskimi partnerami. W czasie 9. edycji Festiwalu po raz drugi w przyjaznej przestrzeni Kina Łóżkowego VOX odbędzie się Mównica Feministyczna, czyli dwa wykłady przygotowane przez Stowarzyszenie Łódzkie Dziewuchy Dziewuchom.

Publiczność wspólnie z Polską Akcją Humanitarną zostanie zaproszona do udziału w spotkaniu pod tytułem „Pomaganie jest dobre!”, dzięki któremu m.in. dowiemy się, jak pomagać realizując stawiane sobie wyzwania sportowe, podróżując, świętując wyjątkowe dla siebie dni, czy aktywnie spędzając czas z przyjaciółmi.

W ramach współpracy z łódzkim Fotofestiwalem pokażemy film „Ustrzelić mafię” („Shooting mafia”, reż. ), jedyny w swoim rodzaju obraz ukazujący postać kultowej włoskiej fotoreporterki, Letizii Battagli, która jako pierwsza dokumentowała mafijne porachunki i zbrodnie. To ona odsłaniła przed światem prawdziwą, okrutną twarz mitologizowanej podówczas Coza Nostry.

Wraz z Ginger up Studio widzowie festiwalu będą mogli odbyć dwie sesje jogi z pilatesem - w komfortowej przestrzeni Kina Łóżkowego VOX będzie można też poćwiczyć i zrelaksować się, zbierając siły niezbędne do obejrzenia jak największej liczby filmów w ramach Festiwalu!

Więcej informacji na stronie Festiwalu Transatlantyk.


Źródło: Transatlantyk Festival

Reklama
Reklama
Reklama