Grzegorz ZYGIER - Twoone No. 8 w Galerii Patio 2

Autor:
k.s.
2019-10-17 22:57 Aktualizacja: 2019-10-18
wydarzenie
2019-10-18 (14:00)
-
2019-11-30 (17:00)

Już dziś (18.X) w Galerii Patio 2 przy Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi wernisaż wystawy Grzegorza Zygiera.

Galeria-Patio fot. archiwum AHE Galeria-Patio fot. archiwum AHE

W Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi 18.X o godz. 14-ej odbędzie się wernisaż wystawy Grzegorza Zygiera.

Grzegorz ZYGIER  - Twoone No. 8

GRZEGORZ ZYGIER - fotograf, artysta wideo, performer, absolwent Politechniki Krakowskiej, w ZPAF od 1987 roku.
W latach 1981-82 należał do Grupy Twórczej SEM-BIS, w latach 1982-88 związany z ruchem artystycznym Kultura Zrzuty oraz niezależnymi pismami „Tango” i „Hali Gali”. Uczestnik i dokumentalista zdarzeń, a także artystycznych spotkań i plenerów: Teofilów, Pozdrawiamy urzędników sztuki, Nieme kino, Festiwal Sztuki Potrzebnej, itd. Wspólnie z Adamem Rzepeckim i Katarzyną Pochrzęst założył w 1990 roku formację „Stacja Pi. Stacja” działającą w zakresie teatru, performansu i wideo znaną m.in. ze spektakularnych wystąpień podczas Krakowskich Reminiscencji Teatralnych.
W 1988 roku otrzymał stypendium twórcze Miasta Krakowa, a w 2009 roku stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2002 roku powrócił do fotografii analitycznej i konceptualnej realizowanej w cyklach Twoone.

Księżyce, piramidy, morze

W fotografiach Grzegorza Zygiera można znaleźć rzeczy i fragmenty rzeczywistości, które poprzez niezwykłe wykorzystanie analogowego aparatu z podwójną ekspozycją powodują dezorientację widza, a może nawet szok. Wszak to szok właśnie jest jednym z wyróżników sztuki modernistycznej i neoawangardowej. Rzadkie w swym pięknie fotomontaże artysty wpisują się co najmniej w podwójną tradycję.
Z jednej strony modernistyczną, badającą zarówno nasze widzenie, jak też możliwości sprzętu, które należało nie tylko poznać, ale wręcz przekroczyć. Sprowadzić do paradoksu nasze widzenie (np. dwie kule tworzące dzięki swemu połączeniu zadziwiające formy geometryczne przypominające abstrakcyjną rzeźbę, lub dwie inne kule tworzące odmienną formę geometryczną). Otrzymany efekt jest z pewnością wynikiem naświetlania negatywu i uzyskania iluzji powstałej dzięki połączeniu obrazów.

Drugą tradycją, chociaż skrytą w modernizmie form, z której czerpie artysta, jest sztuka tradycyjna, a w zasadzie piktorializm, konieczny do zwiększenia iluzyjności przedstawienia, a jednocześnie akcentowania piękna. (Tekst na podstawie opisu wystawy autorstwa Krzysztofa Jureckiego)


Źródło: AHE

0.14610290527344